Wij zijn innovatief

We zijn altijd bezig met innoveren

Wij noemen onszelf graag koploper in innovatie. Een behoorlijk claim, daar zijn we ons van bewust. Maar we doen ontzettend veel op dit gebied. We telen op een innovatieve en duurzame manier vruchtgroenten van hoge kwaliteit. En we gebruiken trends en marktinzichten om onze producten op de best passende manier op het bord van de consument te krijgen.

Wij groeien

Samen met onze telers groeien we. Niet alleen in het aantal kilo product dat we telen, maar ook in ons areaal. In Nederland én daarbuiten. Met onze high tech teeltlocaties in andere landen, brengen we onze Nederlandse kennis en ervaring letterlijk over de landsgrenzen. 

Wij zijn innovatief

Innovatieve teelt

Op een duurzame manier.

We gebruiken steeds meer duurzame warmte-oplossingen. Denk aan aardwarmte, restwarmte, biomassa en zonne-energie. Daarnaast gebruiken we warmte-krachtkoppelingen (WKK’s). Vrijwel ons gehele areaal kunnen we op deze manier voorzien van warmte, stroom en CO2. De CO2 die vrijkomt in de WKK, gebruiken we namelijk weer voor het gewas.

We gebruiken LED-belichting in plaats van traditionele belichting. Dat bespaart niet alleen stroom, maar de lampen worden ook minder warm. Bovendien is het met LED-licht mogelijk om verschillende kleuren licht in te zetten. Daarmee kunnen we gericht sturen in de groei van de vrucht en plant. 

 

Wil je meer weten over onze duurzame innovaties in de teelt? Lees dan verder op de pagina over duurzaamheid.

Innovatieve teelt

Horti Footprint

Hoe duurzaam zijn onze producten nu écht?

Met de Horti Footprint meten we waar we staan en wat de milieu-impact van onze producten is. We gebruiken standaard rekenregels die bekend staan als PEFCR. Hiermee zetten we een objectieve en heldere standaard voor onszelf, maar ook voor de tuinbouwsector binnen en buiten Nederland. We hebben de Horti Footprint inzichtelijk op 16 verschillende end points.  

Daarmee krijgen we inzicht in de milieu-impact van ons product, voor onze hele keten: van teelt tot afnemer. We zien de score voor teelt, verpakking, pakstation en transport. En we zien waar we kunnen verbeteren. Samen met onze telers hebben we reductieplannen opgesteld om de impact te verlagen.

Horti Footprint

Nieuwe rassen

Keuze voor het ras maakt het verschil

Wij houden ons continu bezig met de ontwikkeling van nieuwe rassen. We werken daarvoor nauw samen met zaadveredelaars. Samen streven we naar de meest smaakvolle en sterke rassen. Smaakverbetering is een belangrijk uitgangspunt, net als kwaliteit en houdbaarheid. Met elk ras doen we intensieve testen op verschillende aspecten, zoals smaak, teelt en houdbaarheid. Dit evalueren en optimaliseren we zorgvuldig voordat we overgaan op grootschalige teelt. Zo gaan we voor de lekkerste tomaten, paprika’s en komkommers. 

Nieuwe rassen

Slimme technologie

AI, slimme technologie en robots in de kas

Je komt in onze kassen steeds meer AI, slimme technologie en robots tegen. Dit is de toekomst! De kas hangt bijvoorbeeld vol met slimme sensoren, die de teler goede informatie geven over de warmte en luchtvochtigheid in de kas. We gebruiken kunstmatige intelligentie om de teelt zo efficiënt mogelijk bij te sturen. Zo wordt de teelt steeds slimmer en kunnen we vraag en aanbod goed op elkaar afstemmen.

Daarnaast gebruiken we automatisering om zware arbeid te verminderen. De karren met geoogst product rijden bijvoorbeeld automatisch naar de sorteerhal, waar het sorteren in bakken ook vaak automatisch gebeurt.

Slimme technologie
"'Harvest House is koploper in innovatie'"

Verpakkingen

Op zoek naar betere en duurzame oplossingen

Onze producten hebben vaak een verpakking nodig: het beschermt tegen een stootje en andere invloeden van buitenaf en zo verlengen we de houdbaarheid. Wist je dat een komkommer met plasticfolie 10 tot 14 dagen langer houdbaar is dan een onverpakte komkommer?

We willen onze verpakkingen altijd verbeteren en onderzoeken manieren om te verduurzamen. We maken onze plastic verpakkingen steeds dunner en lichter, zodat we minder plastic nodig hebben. En we kiezen voor monomateriaal, zodat het goed recyclebaar is. Ons streven is om niet onnodig nieuw plastic in omloop te brengen. Daarnaast onderzoeken we nieuwe duurzame opties, zoals eetbare beschermlagen en het gebruik van cellulose.

Verpakkingen